AdWords

I dette innlegget skal vi vie all vår oppmerksomhet mot AdWords og se nærmere på hvordan det hele fungerer, hvorfor det fungerer for noen og hvorfor det ikke fungerer for andre. Så skal vi se om AdWords er utbredt i Norge før vi avslutningsvis går innom temaet som omhandler de mulige konsekvensene AdWords kan ha for vår medieindustri, våre annonsører og for reklamebyråene.

1:

Google er verdens største søkemotor, og jeg sliter med å innbille meg hvor enorme mengder med data som finnes innad i den søkemotoren. Det er her det vil vise oss at det er livsviktig med en god og relevant måte på å sortere dataene. Og om man kan tjene penger på det så er det ingenting som er bedre. Derfor ble Adwords «født» tilbake i 2000- nærmere bestemt den 23 oktober (Grimmert, 2016). Google har klart å vokse seg enorme ved hjelp av nettverkseffektene og selvsagt lave transaksjonskostnader (Krokan, 2014, s. 175). AdWords kan defineres som Googles egen annonseplatform hvor formålet er å distribuere ditt budskap, produkt eller tjeneste ut til mottakerne. Man kan ha verdens mest spennende produkt, men om ingen får vite om produktet så er halve vitsen borte. Nå som vi lever i et digitalt nettsamfunn så er det enorme markedsføringsmuligheter på the world wide web. Når jeg foretar meg et søk på nettgiganten Googles søkemotor- så begynner også en AdWords auksjon hvor alle annonsørene som har søkeord som matcher det vedkommende søker etter er med. Plasseringen oppnås via et system som vi kjenner til, Ad Rank. Før jeg forklarer hva Ad Rank er så er det viktig å også vite hva Quality Score er. Quality Score kan defineres som som en oversikt over hvor bra en annonse, nøkkelord, nettside og lignende er relativ for det aktuelle søket og hvor høy sannsynlighet det eksisterer for at man faktisk skal trykke på annonsen. Ad Rank består derfor av en kombinasjon av den aktuelle QS (quality score) ganget med budet. Topinka presenterer en forenklet versjon: Ad Rank = QS * bud.

Er man da annonsøren med høyest Ad Rank- så vil man trone på øverst plass, har man ant best Ad Rank så kommer man på andreplass, og så videre. Annonsørene betaler derimot ikke det budet de har lagt inn, dette budet er hva man maksimum er villig til å betale for et klikk, mens i virkeligheten så betaler man bare det laveste beløpet som trengs for å slå konkurrensen under de (Topinka, 2014). Når man bruker AdWords til å markedsføre seg så slipper man heldigvis å betale hver eneste gang annonsen din vises til de som sitter på den andre siden av skjermen. AdWords fungerer slik at man kun må betale når noen har trykket seg inn på annonsen. Denne type form annonsering er kjent som cost- per- click advertising (CPC) eller pay- per- click (PPC). I begynnelsen så var det fint mulig for små bedrifter så som de store- at man kunne annonsere gjennom Google AdWords da prisene var mye lavere enn hva de er i dag. Det sier seg selv at en nyoppstartet bedrift ikke kan avse særlig store summer for CPC- annonsering via AdWords. Man betaler en sum for å få mennesker til å klikke seg inn på nettsiden til forskjellige bedrifter, men man har jo ingen form for garanti at de faktisk vil gjennomføre et kjøp når de er kommet inn på nettsiden. Man blir synlig i søkemotoren, men det er allikevel ingen garanti for inntekt (Rampton, 2014). Det er også en begrensing for hvor mange tegn eller bokstaver man kan ta i bruk. Man kan ha 25 tegn i overskriften, 35 tegn i hver av de to linjene med tekst og også 35 tegn i URLen. Dette gjør jobben litt vanskeligere, men igjen så er det greit at man må veie ordene sine riktig for å få utnyttet det fulle potensialet som finnes ved bruk av AdWords. Disse tegnene må brukes til å forme ord og uttrykk som appelerer til kunden og dens kjøpssans. Det er ikke alltid en enkel jobb å velge sine ord med omhu (Rampton, 2014)! Konseptet til AdWords går ut på at man skal bli synlig i verdens største søkemotor og på nett, dermed vil man generere klikk og lede forbrukerne til hjemmesiden din enten via annonser eller direkte i søkemotoren- og her kan de velge å legge fra seg penger eller ikke. Det er lite man kan gjøre fra Google sin side for å forsikre seg om at personen legger igjen penger. Som menneske er vi informasjonssøkende av natur, det er derfor mange som går inn på nettsidene for å undersøke og ikke for å legge igjen penger, hvertfall ikke i første omgang. For noen så er altså ikke AdWords verdt investeringen, da man sitter igjen uten økonomisk vinning. Det som er fint med Adwords er jo at man kan følge med i utviklingen av kampanjene eller annonsene som det satses på. Dataen som man har opparbeidet seg er gull verdt når man skal følge med i tiden- det er kanskje enkelte kampanjer som var mer suksessfulle enn andre, høyere aktivitet innen ulike tidsperioder f.eks. jul, påske etc. Auksjonsinnsiktsrapportene gjør det også mulig for annonsørene å sammenligne deres innsats mot innsatsen til konkurrentene som opererer med samme søkeord (Google Inside AdWords- Norge, 2014). Det finnes heldigvis lignende, men rimeligere løsninger på markedet også, f.eks. Bing. AdWords er derfor ikke for alle! (Rampton, 2014).

2:

Det er ikke mer enn litt over en uke siden da vi kunne lese i nyhetene om at store norske bedrifter som Jysk, Storebrand og djuice sine annonser hadde blitt linket til et høyrevridd nettsted som heter breitbart.com. Dette er selvsagt problematisk for bedriftene som ikke ønsker å knyttes til politiske nettsider. «Googles annonsesystemer AdSense og AdWords har regler mot å plassere annonser på sider med hatefulle ytringer eller voldelig og seksuelt eksplisitt innhold. Men Google har foreløpig ikke valgt å sensurere Breitbart fra sine annonsebørser. Selskapet ønsker ikke å uttale seg om saken» (Eckblad, Johannessen & Buggeland, 2016). Tidligere i dette blogginnlegget så nevnte jeg at prisene for å markedsføre seg gjennom Google har steget kraftig over tiden siden de først starta. Før så var det mulig for små bedrifter å kunne bruke deres tjenester, da det ikke kostet skjorta. Men når ett klikk kan koste så mye som 60 dollar, som tilsvarer over 500 norske kroner, så kan det bli vanskelig å rettferdiggjøre innad i en liten eller mellomstor bedrift. Nå må jeg jo nevne at det selvsagt ikke bare er store norske bedrifter som bruker AdWords, men majoriteten kan klassifiseres som store bedrifter. De har en konstant cash flow i bedriften, og har råd til å markedsføre seg. yA Bank er et eksempel- de havnet i søkelyset i fjor da Forbrukerrådet reagerte på måten de markedsførte yA Banks kredittkort, og hvordan man kan få dette på dagen. yA Bank mener at de fremhevet en fordel, mens Forbrukerrådet mente at man drev umoralsk markedsføring rettet mot studenter/unge og de som gjerne har dårlig økonomi fra før (Nordstrøm, 2015).

3:

Etter flere år som en gigant innen internettkommunikasjon, innovasjon og muligheter- så har Google utviklet seg til å dominere store deler av markedet for annonseplatformer av denne typen. Google er nummer 1 søkemotor, AdWords er nummer 1 annonseplatform- en slik utvikling fører selvsagt til at Google dominerer og har monopol. Dette skaper også at Google og AdWords har makten- de kan styre prisene i retning oppover og det har de også gjort. I dagens samfunn så opplever vi ikke særlig direkte konkurranse med enorme AdWords. Dette gjør at medie- og reklamebyråene går glipp av en del inntekter og muligheter, ettersom vi mennesker ofte velger det lette og enkleste. Søkegiganten sitter også igjen med full kontroll over dataen som er samlet inn, det er enorme mengder informasjon om alt fra A til Å. Men som privatperson synes jeg det er veldig skummelt også, for vi har ikke mye privatliv igjen. Jeg har Google på PC-en min, og dermed vet også Google hva jeg har på PC-en min- de kan tolke e-post aktiviteten min og se hvem og hvor jeg sender mail til. Google har detaljert informasjon om våre transaksjoner, hvilke nettsider vi besøker og ellers personlig informasjon. Dette viser jo at det er en enorm fordel for de av annonsørene som boltre seg i informasjon (Krokan, 2014, s. 151- 155).

 

KILDER:

 

Eckblad B., Johannessen S.Ø. & Buggeland K. (2016). Norske merkevarer havnet på side med hatytringer. Hentet fra http://www.dn.no/etterBors/2016/11/25/2158/Markedsforing/norske-merkevarer-havnet-pa-side-med-hatytringer

 

Grimmert, E. (2016). – Google skroter de fleste annonseplassene. Hentet fra http://kampanje.com/reklame/2016/02/–google-skroter-de-fleste-annonesplassene/

 

Google Inside AdWords- Norge. (2014). AdWords Nordics jul og nyttår sjekkliste. Hentet fra http://adwords-no.blogspot.no/2014/12/adwords-nordics-jul-og-nyttar-sjekkliste.html

 

Krokan, A. (2014). Den digitale økonomien. Cappelen Damm: Oslo.

Nordstrøm, J. (2015). Banksjef forsvarer praksis som Forbrukerombudet vil forby. Hentet fra http://e24.no/privat/forbrukerombudet/har-du-opplevd-aggressiv-kredittkort-reklame-banksjef-forsvarer-praksis-som-forbrukerombudet-vil-forby/23563701

 

Rampton, J. (2014). 5 Reasons You Shouldn’t Use AdWords. Hentet fra http://www.forbes.com/sites/johnrampton/2014/07/07/5-reasons-you-shouldnt-use-adwords/#53392cac7dbb

 

Topinka, C. (2014). How Exactly Does Google AdWords Work? Hentet fra http://www.forbes.com/sites/quora/2014/08/15/how-exactly-does-google-adwords-work/#1e8ee2c741ec

 

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s