E-post remarketing

Denne gangen så dedikeres innlegget mitt til temaet som omhandler remarketing, med fokus på e-postmarkedsføring. Fried og Hansson skriver i sin bok «Rework» fra 2010 at alt man foretar seg er markedsføring på et vis, er man i kontakt med kundeservice så er det markedsføring, ser man en reklame så er det markedsføring og mottar man en e-post så er det også markedsføring av bedriften og/eller produktet. Remarketing er en gyllen mulighet til å konvertere flere individer til å bli kunder. I den andre delen av innlegget vil jeg se på remarketing i forhold til men egen arbeidsplass og fremme noen forslag til hvordan dette burde brukes hos oss.

 

REMARKETING

 

I dette digitale samfunnet så er e-post remarketing er god og billig måte å fange opp de potensielle kundene som eksisterer i omgivelsene rundt oss. Remarketing handler om å rette fokuset mot forbrukere som allerede har vist en interesse for ditt produkt eller tjeneste. Målet med remarketing er å fange deres oppmerksomhet mens vårt produkt/ tjeneste fremdeles er friskt i minnet (Storhaug, u.å). E-post remarketing har en særdeles høy konverteringsrate i og med at de ofte blir åpnet av mottakerne. Dette er fordi innholdet er relvant for personen. Om personen ikke hadde hatt en viss interesse for produktet eller tjenesten som tilbys fra bedriftens side så hadde man ikke gitt fra seg sine kontaktdetaljer eller blitt medlem i en kundeklubb i utgangspunktet. Så smi mens jernet er varmt (Sandengen, 2014)!

Det er viktig at det går an å legge fra seg sin personlige e-post på nettsiden til de forskjellige bedriftene. Veldig mange bedrifter har også nettsider med mulighet til å opprette brukerkontoer eller bli medlem i kundeklubber. Disse dataene som blir tilgjengelige for bedriften er en gullgruve, og e-post remarketing kan være veldig effektivt og innbringende så lenge det gjennomføres på en god måte! Et eksempel på hvordan nettbutikkene gjennomfører e-post remarkerting ut mot sine potensielle kunder er som følger.. Jeg er en ung kvinne i midten v tyve-årene, og jeg skal ærlig innrømme at jeg fint kan tilbringe litt tid om kveldene inni mellom på å «vindusshoppe» online. Jeg legger gjerne ALT jeg liker i handlekurven, og det kan bli mye, før jeg luker ut og blir sittende igjen med noen favoritter i den digitale handlekurven min. Av og til trykker jeg på «gjennomfør kjøp»- knappen- men i de aller fleste tilfellene så lukker jeg heller PC-en og tenker på studentlånet mitt i et øyeblikk. MEN- noen av disse nettsidene jeg besøker følger opp, de sender meg en e-post kort tid etter mitt besøk på deres hjemmeside, det er gjerne en oversikt over de produktene jeg nettopp forlot, gjerne med en liten fristende kupongkode som kan gi meg alt fra 10% rabatt til gratis frakt. Opplevelsen min ligger fremdeles friskt i minne, den fine buksa jeg nylig drømte om har igjen tatt plass i tankene mine. Det blir automatisk veldig lett for meg å trykke inn på linken i e-posten, bli sendt tilbake til handlekurven og før jeg vet ordet av det så har jeg drømmebuksa i postkassen og gjerne 500 kroner mindre på kontoen. Målet med å sende e-posten er jo at jeg skal trykke meg inn på hjemmesiden igjen hvor jeg gjennopptar kjøpet og gjennomfører betaling. Men jeg er glad, for jeg har fått buksa mi. Bedriften jeg kjøpte buksa av er også glade, for de generer inntekt og gjerne også en ny kunde. En annen form for e-post remarketing er nyhetsbrevene. Nyhetsbrev sendes ut til forskjellige tider, noen tilbyr ukentlige eller månedlige nyhetsbrev mens andre bedrifter sender ut enda sjeldnere. Det er verdt og merke seg at folk flest mottar en hel haug med nyhetsbrev i våre respektive innbokser men det gjelder å skille seg ut og få folk til  trykke inn på mailen, lese den og helst trykke seg videre inn til bedriftens hjemmeside (Storehaug, u.å). «Når man kan supplere med egne brukerbaserte e-post- og CRM data blir målrettingsmulighetene ytterligere forbedret. Har man store, segmenterte kundedatabaser, er mulighetene for skreddersøm nesten ubegrenset» (Nilsen, 2015). Målet er selvsagt ikke å havne i søppelposten. Man vil synes, tolkes og vekke interesse hos potensielle kunder. Fra bedriftens side kan man også opprette sporing. Da kan man spore hvem som trykker seg inn på mailen, og videre til nettsiden, hvor man i etterkant kan bruke dataen til å utvikle metodene sine og tilpasse det hele sånn at man kan konvertere flere potensielle kunder til kunder. Generelt kan man også spore aktiviteten som foregår på hjemmesiden ved bruk av verktøy som informasjonskapsler, piksler, tagger og koder. Disse registrerer hvor folk «beveger» seg på hjemmesiden, hvilke produkter de ser på, hvilke produkter som kjøpes, og så videre. Denne dataen er verdifull for bedriften når man skal generere kunder og utvikle bedriften sin (Storhaug, u.å).

Shoppeappen Wish er et godt eksempel for bruken av e-post remarketing, i form av transaksjonseposter. Kort intro til Wish- en hver kvinnes drøm (masse fine og billige produkter) / mareritt (som regel er det unødvendige kjøp og penger «ut vinduet»). Her kan jeg velge å kjøpe ti forskjellige produkter fra ti forskjellige leverandører, jeg betaler så en pris for produktet og et tillegg for frakt per produkt. I etterkant av kjøpet så er jeg sikker på at jeg trenger tre- fire hender for å telle antall mail jeg mottar fra Wish. Bekreftelse på ordre, betalingsbekreftelse eller mail fra Klarna som bekrefter pris og kjøp, faktura kommer etterpå. Man får mail når produktet er på vei til postkassen, man får beskjed når fakturaen er betalt, man får mail når du har mottatt produktet, og om det tar litt for lang tid før man får produktet så må du bekrefte om det er mottatt eller ikke. Med andre ord, så sendes det ut en e-post for hver eneste transaksjon og steg som tas. Det er en høy sjanse for at disse mailene åpnes fra kundens side da dette dreier seg om noe man har investert egne penger og egen tid i. «Dersom man stadig sender urelevante eposter så vil brukeren til slutt også bli uinteressert i å åpne noe som i utganspunktet var interessant. I teorien kan man få en positiv effekt av å sende hva som helst så lenge det er relevant nok» (Sandengen, 2014). Personlig så synes jeg det kan bli litt mye, men igjen så må man jo ærlig innrømme at det funker, for mailene er jo relevante for meg. For halve familien får nemlig julegaver fra Wish i år (Sandengen, 2014)!

 

 

REMARKETING PÅ MIN ARBEIDSPLASS

Til hverdags så jobber jeg som resepsjonist ved et av byens mest populære hotell. Vi er en del av hotellkjeden Nordic Choice Hotels. Av egen erfaring så vet jeg har dette er en bedrift som er dyktige når det gjelder digital markedsføring, det skulle egentlig bare mangle når bedriften ledes av en liten mann med store idéer, en indre rockestjerne drøm og store ambisjoner.

Først og fremst så er det viktig at kjeden fanger opp de som avbryter sin booking på nettet. Skal man booke en weekend i en storby så er det greit å ordne dette en liten stund i forveien, man kikker gjerne på nettet, ombestemmer seg. Avventer før alt er 100% avklart. Da er det viktig at Nordic Choice Hotels driver remarketing siktet mot de potensielle gjestene. Kjeden har også store kundebaser med kontaktinformasjon, data fra den aktuelle potensielle gjestens tidligere opphold på kjedens hoteller i Skandinavia og Baltikum. Da er det viktig at det tikker inn en mail i innboksen til individet som har avbrutt sin booking, mailen må inneholde forskjellige ting. Først av alt, en personlig start, «Hei Lise!», en link til å fullføre min booking, litt informasjon og spreke bilder av hotellet man hadde interesse for å booke seg inn på, og kanskje også litt informasjon om fordelene ved å overnatte på nettopp DETTE Nordic Choice- hotellet.

Ved vårt hotell er jeg også lokal ambassdør for kjedens kundeklubb, Nordic Choice Club, som jeg er stor fan av. Etter snart to år i denne jobben så merker jeg fort at mesteparten av de reisende som kommer inn dørene på hotellet er medlem i kundeklubben vår. De som ikke er det, får kjapt et tilbud om å bli det. Mottoet er «salg er service, og service er salg». Gjestene opplever det som oftest hyggelig at man får tilbudet om å bli medlem i kundeklubben og motta gode tilbud. Det hjelper også på at kundeklubben ble revitalisert i April 2016. MEN- det er mange man mister på nett også. Selvsagt kan man melde seg inn i kundeklubben via digitale medier også, men folk er ofte negativt innstilt til kundeklubber, man er lei av at det tikker inn mail i tide og utide, lommeboken er allerede stappfull med kort fra femten forskjellige butikker. Her er det viktig å fronte fordelene, og ikke ulempene- her er det viktig at Nordic Choice fanger opp de potensielle gjestene og kundeklubb- medlemmene. Samtidig er det mange som melder seg inn i kundeklubben på den gode gamle måten, ved å snakke med oss som jobber der, og ved bruk av penn og papir. Dette potensielle publikummet er det også verdt å gi oppmerksomhet til- selv om de ikke har trykket seg inn på en nettside i det øyeblikket så kan de bli potensielle brukere av nettsiden. Bedriften må være frempå og sende en introduksjonsmail til personene som blir medlem i Nordic Choice Club. Fortell de om fordelene og start det hele med et knakende godt tilbud (som vi sier her på Vestlandet). Når man virkelig er stolt av sitt produkt/ tjeneste, så tørr man å friste de potensielle kundene med et ekstra godt tilbud, fordi man er sikker på at de gjestene vil komme tilbake igjen for mer.

Det er også viktig å fange opp leads, altså mulige potensielle firmakunder. Det er veldig mange som reiser ukentlig i jobben sin, mange som har utallige netter på hotell i året. Disse kundene er viktige, og det er mange muligheter å fange opp. Fanger man opp både gjester og potensielle gjester som IKKE har en firmaavtale via sin arbeidsgiver, så er det penger ut vinduet også. Jeg har selv fanget opp en del av disse manuelt, og det er ytterst få som har takket nei til rabattert pris, uten at det stilles krav til antall netter eller antall ansatte som skal benytte seg av avtalen. Hadde kjeden fått til en automatisk måte å fange opp dette, så kunne de hatt en høyere konverteringsrate.

Konklusjon

Remarketing er et viktig verktøy i den daglige kampen om å fange potensielle kunders oppmerksomhet, og for å skape en sterk kundebase. E-post remarketing er en positiv metode for å holde seg relevant i forbrukernes øyne. Den største faren er at det lett kan bli for mye av det gode, derfor er det viktig at man kun sender mail som er relevante for personen og dens behov. Det er viktig at mailen har et emne som fenger, for det kan der igjen hjelpe oss med å få generert klikk inn til hjemmesiden. Besøk på hjemmesiden, gir flere besøkende, som igjen gir flere kunder. Så er det opp til bedriften å sikre at kundens verdi øker og at kunden legger igjen sine penger hos den aktuelle bedriften og danner et langsiktig kundeforhold.

 

Kilder:

Nilsen, H. (2010). – Google ypper mot Facebook. Hentet fra http://kampanje.com/markedsforing/2015/10/–google-utfordrer-facebook-pa-malretting/

 

Sandengen, L.K. (2014). Forskjellige former for epostmarkedsføring kort oppsummert. Hentet fra http://digitalmarkedsforing.wixsite.com/blog/single-post/2014/12/19/Forskjellige-former-for-epostmarkedsf%C3%B8ring-kort-oppsummert

 

Storehaug, P. (u.å). 9 effektive teknikker for remarketing. Hentet fra http://cloudnames.com/no/blog/9-effektive-teknikker-for-remarketing/

 

 

 

 

 

Standard

Leave a Reply

